آشنایی با پارچه و پرده های مخمل و شانل 
Velvet & Chanel fabrics

آیا پارچه های شانل و مخمل یکی هستند و یا متفاوت می‌باشند؟ خیلی صریح بگوییم. در مکالمات بازار و اغلب افراد، گاهی این دو را یکی می‌گیرند و گاهی خیر. اما در عمل پارچه شانل و مخمل کاملاً با هم متفاوت می‌باشند.

مشابهت آنها این است که هر دو پارچه هایی نرم و با لطیف می‌باشند  اما تفاوت اصلی آنها در نوع نخی است که در بافتشان به کار رفته است، به طوری که پارچه شانل هر دو طرف آن دارای پرز می‌باشد ولی پارچه‌های مخمل فقط یک روی آن پرز دارد و  همچنین پارچه مخمل معمولاً از ضخامت کمتری نسبت به پارچه  شانل برخوردار است. از نظر قیمت نیز به طور معمول پارچه های شانل کمی ارزانتر از مخمل می‌باشند. اینها که گفتیم با توجه به نوع مخمل یا شانل متفاوت است. چه بسا با نوجه به نوع مخمل یا شانل، استجکام، لطافت و قیمت آنها متفاوت از گفتار بالا باشد.

 

پارچه شانل:

پارچه شانل  دارای کرکی نرم و براق می ­باشد و از نخ طبیعی ابریشم، پنبه و یا نخ های مصنوعی مانند رازیون، الفین و آکریلیک بافته می‌شود. امروزه پارچه  شانل به دلیل ظاهری زیبا و مشتری پسند طرفداران زیادی پیدا کرده است. پارچه شانل به دلیل داشتن لطافت و نرمی خاص در دو طرف پارچه، معمولا جزئی از پارچه‌های سلطنتی جذاب و لوکس به شمار می‌رود. این نوع پارچه در رنگ‌های متنوعی تولید و به فروش می‌رسد. پارچه شانل به دلیل ضخامت، زیبایی و لاکچری بودن در دکوراسیون منزل شما تاثیر گذار خواهد بود و جلوه منزل تان را ویژه ­تر می‌کند. بیشترین کاربرد شانل در مبلمان و پرده است. پارچه شانل با توجه به جنسی که دارد، معمولا دیرتر از دیگر پارچه ها کثیف شده و نیاز به شستشو پیدا می­کند.

 

پارچه مخمل:

پارچه مخمل، از آن نوع جنس های محکم و ضخیم هستند که کاربرد بسیار متنوعی دارند. از پرده گرفته، تا مبلمان، تزئینات مختلف مانند کوسن و حتی دوخت لباس. پارچه مخمل از ابریشم پنبه و کتان تشکیل شده است. این استحکام و ایستایی آن، به دلیل جنس آن می باشد. فقط حواستان باشد که هنگام شستشو و تمیز کردن آن، فشارهای غیر استاندارد و یا مواد شوینده نامناسب، سبب صدمه دیدن پارچه مخمل می شود.

در خصوص کاربرد مخمل به عنوان پرده باید بگوییم که مناسب بسیاری از فضاهای گوناگون می‌باشند. مثلا در اقلیم های سرد، اغلب به جای پرده حریر از پرده مخمل استفاده می شود. فقط هنگام انتخاب آن برای دوخت پرده به چند نکته باید توجه داشته باشید:

  • پارچه مخمل به دلیل ایستایی خوب و فوق العاده معمولا برای همه انواع پرده و مدل های مختلف کاربرد دارد. حتی از این پارچه مخمل می تواند به عنوان والان پرده نیز استفاده کرد. امروزه مدل والان مخمل از تنوع زیادی برخوردار است.
  • گاها از پارچه مخمل پرده به عنوان لایه اصلی استفاده می شود. معمولا مدل پانچ شده برای این کار مفید است.
  • به مساحت اتاقی که برای آن پرده انتخاب می کنید توجه نمایید. پرده مخمل معمولا برای فضاهای بزرگ استفاده می شود. بهتر است از پرده های ساده حریر برای فضاهای کوچکتر استفاده کنید.
  •  استفاده از پرده مخمل به سلیقه شما برمی گردد. ما توصیه می کنیم از پرده های نازک تر مانند حریر، در فضاهای کوچک و کم نور مانند برخی پذیرایی های کوچک و با نور شمالی استفاده کنید. پرده مخمل از آن جایی که ضخیم است، می تواند برای فضای اتاق خواب مناسب باشد. در فضای خواب، معمولا نیاز به نور زیاد وجود ندارد و فقط در حدی که نور طبیعی آن، تامین گردد کافیست. این هدف، با استفاده از یک لایه حریر و یک لایه مخمل روی آن قابل دستیابی است.
  • پرده مخمل به دلیل شکل پذیری آسان و خوب، در مدل های مختلف و زیبایی قابل اجراست.
  • تولید پارچه مخمل پرده، یک تحول شگرف در زمینه دکوراسیون مجلل و شیک بود. این پرده به دلیل ویژگی های مثبت بسیار زیاد، در بین همه اقشار جامعه از محبوبیت زیادی برخوردار است. پرده مخمل هم چنین در فضاهای مختلف منزل، هتل، تالار، سالن های آمفی تئاتر و … نیز کاربرد فراوان دارد.